La edición en
el 2010 (dos versiones)
¿Qué está editando Rockett e-book?
Vea su última Newsletter
Spammers Forced to Tell the Truth (correo
electrónico no solicitado)
Un
proveedor de Internet pacta indemnizar a un internauta que fue difamado en su foro
El
país polinesio Tuvalu vende por 8.800 millones su dominio '.tv'
Amazon accused of patent
violation (procedimientos comunes y patentes)
Virgin trades gadgets for
your privacy (un navegador de Web a cambio de sus datos)
Attention Editors: Deep Link
Away (sobre el derecho a hacer enlaces)
Search Engine Images Attract Copyright
Suit (buscadores y derecho de reproducción)
El derecho a publicar imágenes
recogidas de la Web
Stephen King, escritor: 'No creo que el
libro electrónico reemplace al impreso'
Fomento aprueba normas contra la
usurpación de direcciones en Internet (ciberocupas)
El mercado de CD-Rom puede alcanzar los
300 millones de euros
Internet genera una nueva
revolución en la industria del automóvil
Una juez dicta la primera condena en
España por piratear bases de datos en Internet
Defending Authors' E-Rights (la
aparicion de una agencia para derechos elctrónicos)
Un tribunal de EEUU establece
que los medios han de pagar por el uso de colaboraciones en Internet
La edición en el 2010 (dos versiones)
La Vanguardia - 05/05/2000
SEGÚN JORGE HERRALDE
Jorge Herralde, el propietario de Editorial Anagrama, presentó en el congreso
una serie de puntos sobre cómo se cree hoy que se planteará la edición en el año 2010,
reelaborando un artículo publicado recientemente en la revista "The
Bookseller". Los puntos son los siguientes:
El lector tiene un tremendo aumento en su capacidad de elegir, al menos el doble
de títulos nuevos al año.
Libro electrónico generalizado, aunque muchas personas de más de 35 años siguen
prefiriendo el soporte papel.
La impresión según pedido se ha generalizado.
Más de un millón de libros (publicados en su día como libros impresos) están
disponibles en archivos digitalizados para su entrega inmediata como libros electrónicos
o libros impresos, según pedido.
A medida que aumentan las posibilidades de elección de títulos, los best-séllers son
menos y sus ventas descienden.
Los autores de éxito se convierten en coeditores, ya que controlan el acceso a su página
de Internet.
Autores importantes han renegociado sus contratos percibiendo hasta el 80% de los ingresos
por libros electrónicos.
Anticipos: la mayoría de los libros se publican sin pagarlos, sólo los cobran autores
muy consolidados.
Agentes: se convierten de facto en pequeños editores que operan como
"granjeros" o "establos" ("farmers") para ayudar a autores
noveles a dar sus primeros pasos en la red y luego venderlos a grandes editoriales con
más recursos.
Los libros se compran en librerías virtuales y librerías convencionales, pero muchas de
éstas ya no son más que templos del marketing con poco o ningún "stock", y
casi todas pueden imprimir y entregar libros al cliente.
Autoedición: muy común, los autores abren páginas en la red para comunicarse con la
comunidad de lectores.
Coste de edición: una mínima parte de los del año 2000.
Los lectores editoriales escudriñan la red en busca de autores autoeditados (cuyo número
es muy superior a los que actualmente envian manuscritos).
La edición y comercio de libros "puros" se concentran en la ficción. Las obras
de no ficción, que experimentan un gran crecimiento, corren a cargo de universidades,
empresas, comunidades virtuales.
La habilidad de los editores para conocer todos los canales que puedan distribuir sus
títulos es la característica fundamental de su influencia en el mercado, como antes lo
eran el volumen de ventas o el número de ejemplares.
EN SÍNTESIS
1. Muchos más títulos y editores, y menos librerías.
2.Tendencia a vender archivos digitales en vez de ejemplares.
3. Contratos absolutamente distintos.
4. El éxito de los editores pasa a depender de su adaptación a las alianzas de nuevas
tecnologías con autores e intermediarios, y a su olfato para difundir y organizar marcas
-de autores y otros- que le proporcionen un público fiel.
SEGÚN KEIRON E. HILTON
Keiron E. Hilton es vicepresidente de Berkery, Noves & Co., banqueros
neoyorquinos que invierten en las industrias de la información, la actividad editorial y
las comunicaciones. El diagnóstico que envió en vídeo a Buenos Aires fue el siguiente:
Hasta el 2010
Crece la venta de libros por Internet.
Crece la edición según pedido.
Aumenta la instrucción y educación on-line.
El libro profesional pasa de la imprenta al on-line.
Muchas revistas pasan del formato papel al electrónico.
Crece la demanda de la entrega electrónica de información. Importantes avances en la
tecnología que la hace posible.
Alianzas entre proveedores de contenidos y propietarios de las nuevas tecnologías.
Del 2010 en adelante
Crece el valor de la interactividad y decrece el de la información
"cruda" y sin procesar.
Los distintos softwares, la televisión, el cable, la música, Internet y otros elementos
similares convergen para ser interactivos y potenciar su efecto.
Los libros y revistas ya no serán unidades de conocimiento, sino formas de acceso a los
recursos más profundos de la red.
Los editores dejan de ser una industria independiente para ponerse al servicio de los
recursos de Internet.
RESUMEN
Internet lo cambia todo.
Virgin trades gadgets for your privacy
Virgin will give away Net access and 10,000 Internet appliances that will track
your every click
By Jill Angwin, WSJ
Interactive Edition
April 10, 2000
Starting Monday, Virgin
will be offering 10,000 free Internet appliances to U.S. customers who are willing to part
with personal data. If this launch is successful, Virgin said it may distribute 30,000
more appliances
"Getting hold of a customer's name can be costly," said Glen Ward,
president and chief executive officer of Virgin Entertainment Group. "This is a more
cost-effective way of doing it."
Virgin won't disclose how much it is spending on its VirginConnect WebPlayers, but
experts estimate that they cost about $300 to $500 apiece. The Web devices allow users to
surf the Net and send e-mail, but cannot be used for computing functions such as word
processing and spreadsheets.
Costs are modest
Ward said the cost of the WebPlayer project is still modest compared with the hundreds of
dollars per customer that his competitors spend on TV advertising that may not be as
effective. "The joy of direct marketing is you know exactly what the return on that
dollar is," Ward said.
Virgin plans to recoup some of the cost by charging $50 a year for Internet
access, but the fee will be waived for the first year. The company will also charge
advertisers for preferential placement on the opening screen and take a cut of
electronic-commerce transactions conducted online.
Many other companies, including FreePC.com, DirectWeb Inc. and Gobi Inc., have
offered free personal computers, usually in exchange for long-term Internet-service
subscriptions with hefty monthly fees and with a plan to pump advertising at the users.
Virgin's plan is more involved and more targeted. To get the devices, customers
must log on to a Web site -- http://www.virginconnectme.com/
-- and fill out a questionnaire designed to determine their fit with the so-called Virgin
lifestyle. Questions cover shopping preferences, music and entertainment interests, where
and how customers generally get online, and how they spend their time once they get on the
Web. Answers are rated and scored, then evaluated.
"We're looking for people with Virgin affinity and interest in electronic
commerce," said Audrey Parma, president of Internet Appliance Networks, a closely
held New York startup that designed the Web appliances for Virgin as part of a joint
venture.
The Web device is a sleek silver machine with a flat-panel screen, a wireless
keyboard and a 56K modem. The top row of keys consists of icons that connect users to Web
sites that have paid for preferential placement. For example, the key with an airplane
icon connects to Microsoft's Expedia travel Web site. The music icon connects, not
surprisingly, with the Virgin music site. Virgin Entertainment and Virgin Music are
divisions of Virgin Group, run by British entrepreneur Richard Branson.
Pages framed
Customers, of course, can visit any Web page they like on the Internet. But when they log
on, they will find themselves directed to the VirginConnect Web page. And as they travel
to other Web sites, the Virgin logo and icons will continue to frame the Web pages that
they visit.
In accepting the machine, customers are also agreeing to receive targeted banner
advertising and e-mail messages from Virgin and other marketers. Advertisers often pay
more for ads if they know who they will reach. Virgin customers must promise to spend 10
hours per month surfing the Web or else will be asked to return the machine.
"If customers get online with this machine, they know we'll be reaching out
and tracking where they go online -- all for the purpose of giving better service,"
Parma said.
DoubleClick recently ran afoul of privacy advocates when it attempted to do a
similar type of tracking through its online advertising network. But privacy advocates are
more forgiving about devices that are upfront about their privacy intrusions. "Our
view is people have the right to give up their privacy if they wish, but they should know
how the data are being used," said Marc Rotenberg, executive director of the
Electronic Privacy Information Center.
In its privacy statement, Virgin promises that "we will never pass
information about you to any party not affiliated with VirginConnect."
Un proveedor de Internet pacta indemnizar a un internauta que fue
difamado en su foro
Sara Marín (Cinco Días, 31/03/2000)
Demon, un proveedor de acceso a Internet británico demandado por difamación, ha
decidido pagar al supuesto difamado, Laurence Godfrey, una indemnización de unas 15.000
libras (más de cuatro millones de pesetas) para poner punto y final a una demanda
tramitada en el Tribunal Supremo británico.
Demon se hará cargo también de los costes legales en que Godfrey incurrió para defender
su honor. El coste total para el proveedor puede sobrepasar las 200.000 libras (algo más
de 50 millones de pesetas).
Este ha sido el primer caso que llega a los tribunales del Reino Unido en el que se
demanda a un proveedor de Internet por el contenido de una información aparecida en un
foro de discusión. La historia se remonta a 1997, cuando en un foro en la Red un usuario
envió un mensaje difamatorio firmado con el nombre de Godfrey. Este contactó a Demon, el
proveedor de acceso, para que lo eliminase, pero éste declinó hacerlo.
Sórdido y difamatorio.
Meses mas tarde otro internauta escribió otro mensaje difamatorio sobre Godfrey en otro
foro. Una vez mas, según ha afirmado Gordon Bishop, abogado de Godfrey, Demon se negó a
tomar cartas en el asunto. El contenido de estos mensajes era, según Bishop,
"sórdido, obsceno y difamatorio". Hasta ahora la postura de Demon, que
pertenece al grupo escocés Thus, no ha sido defender la veracidad de la información,
sino negar cualquier responsabilidad de vigilancia o censura sobre las opiniones que sus
usuarios mantienen en los foros.
Pero ayer, Thus afirmó en un comunicado que ha decidido pactar una indemnización para
concluir con esta demanda. La empresa afirmó que está convencida de que las leyes no se
han adaptado a la llegada de Internet y necesitan modernizarse. "Los proveedores de
Internet no pueden ser responsables de los millones de mensajes que se publican en
Internet", afirmó.
En el Reino Unido, para que un proveedor de Internet excluya su responsabilidad en cuanto
a los contenidos difamatorios debe adoptar medidas para evitar que éstos se produzcan y,
en caso de publicarse, tiene el deber de atajar el problema.
Spammers Forced to Tell the Truth
by Chris Oakes Wired News Feb. 19, 2000
[extracto]
A Colorado legislative committee has passed a
bill that would require spammers to tag unsolicited email with a special subject line.
"[Senders must] use the exact characters 'ADV:' ... as the first four characters
in the subject line of an unsolicited commercial electronic mail message," reads the
so-called Colorado Junk Email Law, House Bill 1309.
The House Business Affairs and Labor Committee passed
the bill Thursday by a vote of 10-2, strengthening the law by adding politicians and
nonprofit organizations to the list of those who must use the label in their promotional
email. The bill goes next to Colorado's full house for debate.
Colorado is the latest among a gaggle of states nationwide seeking to put a dent in the
flood of commercial email flooding in-boxes. Internet service providers say junk email
dumped onto their servers daily costs them massive amounts of money in bandwidth charges.
Many email users, meanwhile, despise the unwanted messages piling up in their in-boxes.
The Colorado legislation specifies further requirements of any unsolicited messages,
requiring that each email must provide a legitimate method for the recipient to "opt
out" of future mailings from the sender. To prevent falsified return addresses and
unapproved use of domains, the bill also requires that all email be routed legitimately
from consenting Internet domains.
For commercial emailers that violate the rule, the law allows recipients and ISPs to
sue for a civil penalty of $10 per illegal message.
Republican state representative Shawn Mitchell, one of the bill's sponsors, told the Denver
Rocky Mountain News that his proposal doesn't outlaw unsolicited commercial email,
but provided for a kind of "truth-in-packaging."
"I don't think [users] will have less garbage," Mitchell told the paper.
"I think they'll have 'identified' garbage."
Spam-fighters including the Coalition Against
Unsolicited Commercial Email, note that some legislation at the state level has merit,
but say the Colorado bill is misguided.
CAUCE co-founder Ray Everett-Church said his organization opposed similar
proposals when they appeared in California and in Congress.
"A flood of messages with "ADV" in the subject line does nothing to
help consumers and service providers recover the costs created by that flood,"
Everett-Church said. "By the time someone sees the subject line they've already had
to download that email."
Newsletter a los propietarios de un Rocket (28 de abril)
Títulos de interés, suscripción a la revista Fast Company y el programa de
voluntariado...
******************************
ROCKET eNEWSLETTER(TM)
The Rocket eBook(TM) Community Newsletter April 28, 2000
THIS ISSUE:
- Oh Boy, the Rocket eBook Makes the "O" List!
- Thrilling News: "Nightshade" to be released May 1!
- Hot Off the Press: "Fast Company" Now Available at
the Rocket
eNewsstand(TM)
- "Angels & Demons" and a Rocket eBook
- Rocket-Library.com(TM) Newsgroups: Pointing You in the Right
Direction
- "Party on the Wharf": ReBA-Con 2000 Update
- Rocket-Library.com Volunteer Project Takes Off!
- A Class Act: Meet Rocket-Library.com Volunteer Carole
Wulster
- Best-selling Authors Speak Out on eBookNet.com
- Where to Find RocketEditions
- Find this Newsletter in RocketEdition Format
******************************
HEADLINERS
******************************
OH BOY, THE ROCKET eBOOK MAKES THE "O" LIST!
Oprah Winfrey, orotund oracle and media mogul, confers her
omnipotent approval on the Rocket eBook:
"Who would have thought that I, who love the feel and
texture of books, could ever appreciate an electronic read? But the Rocket eBook, a
high-tech reading device, is fantastic for traveling or on vacations," writes Oprah
in the premiere issue of her magazine, "O, The Oprah Magazine."
THRILLING NEWS: "NIGHTSHADE" TO BE RELEASED MAY 1!
Rocket fans will have the jump on print readers as
best-selling thriller writer John Saul releases his new book, "Nightshade," in
RocketEdition(TM) on May 1, a month before the print edition.
This hair-raising chiller revolves around 15-year-old Matt
Moore and his family. Matt's cozy life slowly turns into a nightmare when his maternal
grandmother, who suffers from Alzheimer's Disease, moves in. A terrible secret shared
between Matt's mom and her dead sister and the mysterious death of Matt's stepfather lead
to a final confrontation that threatens the teen's survival.
NIGHTSHADE
By John Saul
Ballantine
$25.95
Available Monday at
http://www.bn.com/ or
http://www.powells.com/.
HOT OFF THE PRESS: "FAST COMPANY" NOW AVAILABLE AT
THE ROCKET eNEWSSTAND
The mission of "Fast Company" is to define the new
world of business and to capture the spirit of the men and women who are making it happen.
"Fast Company" connects with an authentic voice, inspires with a revolutionary
style, and instructs with personal tools to serve as a manifesto for change and a manual
for achieving it.
Read sample articles from this monthly publication.
http://www.rocket-estore.com/samples/fastcomp/index.html
Subscribe to "Fast Company" at the Rocket
eNewsstand.
http://www.rocket-estore.com/eNewsstand.asp
******************************
PROMOTIONS
******************************
"ANGELS & DEMONS" AND A ROCKET eBOOK
To celebrate the release of his new novel,
"Angels & Demons," best-selling author Dan Brown is running a Rocket eBook
Illuminati Trivia Contest. Shed some light on the three quiz questions and you will be
entered to win a Rocket eBook (first prize, one winner), a Rocket eBook Fossil Watch
(second prize, two winners), or a Rocket eBook t-shirt (third prize, three winners). Be
one of the enlightened -- enter today! http://www.danbrown.com/ad/ebookcontest.htm .
Come meet this thrilling writer of page-turning thrillers at
http://www.rocket-ebook.com/angel/. Then enter into a conversation with Dan at eBookNet.com's online
Q&A forum at
http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6fedd/. And if that's not enough, enlist in the fellowship by
joining the "Angels & Demons" book club at http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6ff4f/.
******************************
NEWSGROUP UPDATE
******************************
ROCKET-LIBRARY.COM NEWSGROUPS: POINTING YOU IN THE RIGHT
DIRECTION
Confused about what information to post to
which newsgroup? Want to know where and to whom you can direct your comments and
questions? If so, we've mapped out the route. Please review the updated Newsgroup
Information page, now featuring newsgroup descriptions and helpful posting hints. http://www.rocket-library.com/support/newsgroups.asp
******************************
ROCKET FANS
******************************
"PARTY ON THE WHARF": REBA-CON 2000 UPDATE
The ReBA-Con 2000 organizers (Rocket-Library.com Volunteers
Anne Hawley and Kelly Ford and self-confessed Rocket eBook aficionados Ruthie Cunliffe,
Dianna Dearborn, and Mickey Caufield) are firming up their preparations for the
"Party on the Wharf." This conference will take place June 17-18 at the Marriott
Hotel in San Francisco. ReBA-Con 2000 is for all "ReBA's, ReBA wannabes, eAuthors,
ePublishers, industry professionals, and the simply curious" who are interested in
getting together for "face time" and to "exchange ideas and learn about the
latest happenings [of] the e-book industry." For more information, visit the official
web site of ReBA-Con 2000.
http://www.reba-con.com/
******************************
VOLUNTEER SPOTLIGHT
******************************
ROCKET-LIBRARY.COM VOLUNTEER PROJECT TAKES OFF!
Thanks to the large number of rabid readers and dedicated
Rocket eBook fans who have volunteered to participate, the Rocket-Library.com Volunteer
Project is really taking off! If you asked to join, please be sure to review the Volunteer
charter at
http://rocket-library.com/volunteers/charter.asp. Then, as requested at the end of the charter, please send an email
confirming your interest in participating in this exciting project.
All Rocket-Library.com community members are
encouraged to stay in the loop by joining the goings on at the rocket.library.volunteers
newsgroup. http://www.rocket-library.com/support/newsgroups.asp
A CLASS ACT: MEET ROCKET-LIBRARY.COM VOLUNTEER CAROLE WULSTER
Carole shares thoughts on our virtual library, the community,
and the Rocket-Library.com Volunteer Project:
"I became a Rocket-Library.com Volunteer because I was so
impressed with the generosity of the Rocket community. So many people took the time to
convert titles to HTML. It was my way to say thank you for the convenience of downloading
the great classics.
"I think my most important role as a Volunteer is in
writing summaries. It is the summaries that pique the interest of readers who may be
unfamiliar with a title. I love researching a title and author and then attempting to come
up with a few lines that will cause someone to download a classic. It is important to me
that readers are able to place classic titles in some sort of historical context.
"Rocket-Library.com is wonderful in that it provides all
of us with the great classics for free. Many of the great works of Western civilization
are available to us with just a mouse click. What a wonder!"
Additionally, be sure to come see what the Volunteers are up
to and seek out their expert advice and assistance on the rocket.library.volunteers
newsgroup.
http://www.rocket-library.com/support/newsgroups.asp.
******************************
COMMUNITY IN-BOX
******************************
BEST-SELLING AUTHORS SPEAK OUT ON eBOOKNET.COM
Check out the interview with Joan Elizabeth Lloyd, author of
"52 Saturday Nights," and hop into the scintillating discussion.
http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6feb1/
Get your thrills by chatting with Dan Brown about the
Illuminati and his new book, "Angels & Demons."
http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6fedd/
Okay, so Fyodor Dostoevsky isn't really online, but Brothers
Karamazov book clubber and EBN community member Larry Barton has posted a few excerpts
from letters written by the "Major Domo" of literature. Delve into this
contemplative discussion.
http://www.ebooknet.com/cgi-bin/WebX?128@@.ee6fc58 - 1./
********************
REMINDERS
********************
WHERE TO FIND ROCKETEDITIONS
Remember, RocketEditions are available at http://www.powells.com/ (click on RocketEditions in the left column) and at http://www.bn.com (click on the eBooks tab at the top).
FIND THIS NEWSLETTER IN ROCKETEDITION FORMAT
Just go to http://www.rocket-library.com, and look in the eBooks category.
********************
********************
You are receiving this newsletter because you are a registered
Rocket eBook owner.
If you would like to UNSUBSCRIBE or SUBSCRIBE to this
newsletter, please send an email to info@rocket-ebook.com with "unsubscribe" or
"subscribe" in the subject field. WHEN UNSUBSCRIBING, PLEASE BE SURE TO DO SO
FROM EACH AND EVERY ONE OF YOUR EMAIL ADDRESSES, OR YOU MAY FIND YOU ARE STILL ON OUR
LIST.
Please send all feedback regarding this newsletter to
info@rocket-ebook.com and include "Rocket
eNewsletter" in the subject field.
************************************
Remember to send a copy of the ROCKET eNEWSLETTER to friends
or colleagues! Tell them about the Rocket eBook and encourage them to take a free test
drive on eRocket(TM) today.
http://www.rocket-ebook.com/eRocket
*****************************************
HAPPY eREADING!
*****************************************
In twist, Amazon accused of patent violation
Tables turned? E-tail giant accused of patent violation
USA TODAY , 10 de abril de l
2000
SAN FRANCISCO (Bloomberg) - Amazon.com, the world's largest Internet retailer, was
accused by Intouch Group Inc. of infringing patented methods for consumers to preview
pre-recorded music samples over the Internet.
In a suit filed in federal court in San Francisco March 31, Intouch says it is the
owner of two patents, awarded in 1993 and 1999, protecting technology allowing in-store
customers to listen to parts of songs at a kiosk, or to hear the music through a computer,
before deciding whether to place an order.
San Francisco-based Intouch says in the suit that Seattle-based Amazon and other Internet
site operators - including Liquid Audio Inc., Listen.com Inc., Discover.music.com Inc. and
Time Warner Inc.'s Entertaindom LLC - have misappropriated the technology by offering
music samples online despite being warned of the alleged infringement.
''As a result, Intouch (has) lost market share during this critical period in the
development of the Internet,'' causing economic harm, Intouch says in the suit, which
seeks unspecified damages and legal fees after a jury trial.
[...]
El país polinesio Tuvalu vende por 8.800 millones su dominio
'.tv'
AFP (El País, 11/04/2000)
Tuvalu, un minúsculo país polinesio del Pacífico sur, va a tener una
de las rentas per cápita más altas del mundo gracias a la venta a una empresa de EE UU
del sufijo .tv que le corresponde como nombre de dominio en Internet.
Según informó ayer el ministro de Comunicación de Tuvalu, Sam Teo, el acuerdo va a
proporcionar unos 50 millones de dólares anuales -8.800 millones de pesetas- en los
próximos 12 años a esta pequeña isla de 10.600 habitantes, renta per cápita de 400
dólares (68.000 pesetas) y un presupuesto anual de 14 millones de dólares.
El portavoz del Gobierno negó los rumores que apuntaban a que su país había negociado a
la baja, al subrayar que esta operación ya ha proporcionado unos 15,5 millones de
dólares en los últimos nueve meses. Hace dos años, Tuvalu -cuya principal exportación
hasta ahora era la venta de números de teléfono erótico- había firmado un contrato con
una empresa canadiense que había prometido unos ingresos de entre 60 y 100 millones de
dólares anuales por la comercialización del sufijo .tv. Al no poder mantener sus
compromisos, se ha negociado un nuevo contrato con una empresa de Pasadena, Idealab, que
ha creado una filial DotTV que vende direcciones de correo electrónico y sitios de
Internet que terminan con el sufijo .tv en lugar del tradicional .com.
Attention Editors: Deep Link Away
by Michelle Finley
(Wired News, 10:45 a.m. Mar. 30, 2000)
Deep
linking has an official seal of approval now that U.S. District Judge Harry Hupp has ruled
that websites can legally provide links to any pages on all other sites.
Tickets.com won the ruling in a case filed by TicketMaster that alleged that deep linking should
be banned.
Deep links, also called hyperlinks, typically bypass the front page of a
website. The problem, webmasters say, is that deep linking allows viewers to skip over the
prime-area advertising that is typically placed on a website's start page.
And in the worst-case scenario, viewers may not even realize they've been whisked
off to another website.
Hupp said deep linking is not illegal as long as it's clear whom the linked page
belongs to.
"Hyperlinking does not itself involve a violation of the Copyright Act,"
Hupp said in his ruling. "There is no deception in what is happening. This is
analogous to using a library's card index to get reference to particular items, albeit
faster and more efficiently."
Website designer Laszlo Pataki cheers the judge's decision but thinks that the
case should have never gone to court.
"Why bring the lawyers in when there are simple technological fixes that
could have solved the problem?" Pataki said. "For instance, Ticketmaster could
have blocked all referrals from Tickets.com. That's an easy thing to do, so I suspect that
by taking the legal route TicketMaster wanted to either get publicity or squish
Tickets.com."
Pataki sympathizes with content creators' desires to keep people from
'piggybacking' their websites, but believes that Internet law should be based on what the
technology allows you to do, not on legislation.
"Bottom line is if you stop people from linking then the Web is no longer a
Web," he said. "It would become a collection of isolated chunks of information.
The Web is based on the concept of hyperlinking out to other sites. And it worked fine for
all concerned until the big corporations started setting up their cyber tents
online."
Charles Conn, TicketMaster's CEO, says his company "is in favor of
linking," but there has to be a difference between directly linking to information
and "competitors linking to all of a site's content to build a business on the back
of [another] company's site."
This isn't the first time companies have tried to legally ban deep linking. In
April 1997 TicketMaster filed a lawsuit against Microsoft to stop MS' now-defunct Seattle
Sidewalk Web from linking to TicketMaster's website. The case was settled when the two
companies worked out an agreement to license TicketMasters' content.
And earlier this year, eBay tried to stop other
auction sites such as AuctionWatch.com from providing listings and links to items offered
for sale on eBay.
AuctionWatch announced Thursday that it
had signed a licensing agreement with eBay, allowing AuctionWatch's users to search for
items that are available on eBay's site.
Deep linking will be a difficult issue to settle in court, says intellectual
property rights legal consultant Darren Deutschman, who is not surprised that most
companies end up settling their differences without legal involvement.
"The deep linking issue attempts to answer the question that's been asked
since the Internet first became part of the general public's consciousness: Is this medium
a free source of information for the benefit of the people, or a controlled presentation
of branded content that benefits commercial interests?" he said.
Deutschman believes that Hupp's ruling is a good thing, but worries at the effect
that corporate content-licensing agreements will have on Internet culture. He fears that
big corporations will "agree the real Net right into oblivion."
"I can envision a time when all the major commercial websites won't let you
link to them without a licensing deal. This is a bad precedent for Joe or Jane Smith who
wants to put up a little
web log page about his or her hobbies or community. Will average folks be able to link
out to a search site or a news wire page in a few years?"
Fomento aprueba normas contra la
usurpación de direcciones en Internet
Emilio de Benito (El País, 28/03/2000)
Sólo las empresas registradas podrán añadir su nombre a '.es'.
El Ministerio de Fomento aprobó ayer el reglamento para el dominio español de Internet.
A partir de ahora, los nombres con la terminación .es corresponderán obligatoriamente a
empresas y organismos inscritos en el Registro Mercantil y en la Oficina de Patentes y
Marcas, lo que evitará posibles fraudes y el comercio "ilícito" de las
direcciones en Internet. También se regula su uso por autónomos y particulares
El grupo español del Network Information Center, responsable de conceder las direcciones
de Internet con el sufijo .es, estaba desbordado. El crecimiento de peticiones de
direcciones (desde 1991 hasta diciembre de 1999 se han concedido más de 16.000) ha
obligado a la Secretaría General de Comunicaciones del Ministerio de Fomento a tomar
cartas en el asunto y asumir esta labor. El objetivo principal, según José Villar,
titular del departamento, es conseguir que el dominio español tenga "seguridad
jurídica".
Se trata de evitar la picaresca de quienes registran nombres en la red que corresponden a
empresas y organismos para luego comerciar con ellos (por ejemplo, inscribir la dirección
"empresaXXX.es" y vender el dominio a la empresa XXX). Para impedir que esto
suceda, el ministerio consultará las bases de datos del Registro Mercantil y de la
Oficina Española de Patentes y Marcas antes de conceder una dirección y se asegurará de
que el solicitante de la inscripción es titular de la marca o del negocio del mismo
nombre. "No tiene sentido", dice Villar, "que se reserven dominios a toda
velocidad para luego venderlos al mejor postor".
Los nombres que ya están aprobados no se verán afectados por esta norma. Villar cree que
habrá pocos casos conflictivos porque la coordinación "ya se buscó en el
pasado".
"Como churros".
El segundo objetivo de esta medida es que los dominios de Internet se concedan lo más
rápidamente posible. "Si es en dos días, mejor que mejor", declaró el
secretario de Comunicaciones. Aun así, el proceso será un poco más lento que el de
otras instituciones, como la que concede -"como churros", según Villar- las
direcciones .com y que depende de la Cámara de Comercio de Estados Unidos.
También los particulares que utilicen su nombre como razón social podrán a partir de
ahora ofrecer páginas con la dirección .es en la red. Cualquier profesional liberal o
autónomo (abogados o fontaneros, por ejemplo) podrá crear sus propias páginas web con
el sufijo español. El reglamento prevé la creación de dominios de segundo nivel para
uso particular, aunque no correspondan a una actividad comercial.
Algo parecido se ha aprobado para aquellas empresas que quieran disponer de más de una
dirección, aunque en este caso no se garantiza que los nombres coincidan enteramente con
los que las sociedades tengan registrados.
La importancia de que existan dominios de Internet seguros es fundamental para el
desarrollo del comercio electrónico.
Tanto, que una de las medidas que la UE está estudiando para potenciar y extender su uso
es la creación de un nuevo dominio, el .eu.
Search Engine Images Attract Copyright
Suit
Internet: A photographer is appealing 'fair use' ruling in case that experts say
could have far-reaching implications.
By DAVAN MAHARAJ, Times Staff
Writer
Los Angeles Times (Monday, February 21, 2000 )
Ditto.com is a search engine that allows computer
users to find photographs and other images on the Web. Type in "Tiger Woods" and
you'll get a page containing thumbnail images of the golfing great copied from other sites
on the Internet, along with links to those sites.
The question is: Are those copies stolen images?
They are according to some artists and photographers who are
pursuing a lawsuit aimed squarely at one of the key features of the Internet: search
engines' practice of making copies of other people's content and storing them in databases
for easy retrieval by Web surfers.
In a recent decision, a U.S. District Court judge in Santa
Ana said Ditto.com of Naperville, Ohio, did not violate copyright laws when it copied
photographs from Web sites operated by Huntington Beach photographer Leslie A. Kelly, who
sued the search engine. Ditto's action, said Judge Gary L. Taylor, amounted to "fair
use" of the photographs.
Trade groups representing Kelly and thousands of other
artists have mounted an appeal of Taylor's ruling, which is expected to become final this
week.
Intellectual-law experts say the case has far-reaching
implications for search engines and the Internet. Until the judge's opinion, experts were
unclear whether search engines such as Yahoo, AltaVista and Excite, among others, trampled
the rights of copyright holders when they copied and indexed portions of their articles,
illustrations and other protected works.
"The issue of copying on the Internet has been of great
concern because, after all, the Internet is nothing more than a giant copying
machine," said John Shepard Wiley Jr., a UCLA law professor who also teaches
intellectual property law to federal judges. "Because this is the first case that
addresses the issue, it gives us the clearest picture of what the rules will be."
If the judge had reached the opposite result, Wiley said, he
could have outlawed a common practice by search engines that makes it easy for computer
users to find information on the Internet.
Mark A. Lemley, a professor of law at UC Berkeley's Boalt
Hall School of Law and a director of the Berkeley Center for Law & Technology, agrees.
"If you come to any different result, search engines would be illegal, and the
Internet would come to a screeching halt," he said. "If you don't have search
engines, you don't have an Internet."
But trade groups representing graphic artists and media
photographers disagree, saying the ruling encourages digital theft and erodes copyright
owners' ability to market--and control--their artwork on the Internet.
"We hope this is not a step down the slippery slope and
toward a wild, wild West approach to property on the Internet," said Victor Perlman,
president and general counsel of the American Society of Media Photographers, a
6,000-member group based in Philadelphia. "Because something is on the Internet
doesn't mean it's free for the taking or that the laws of copyright have suddenly gone out
the window."
Kelly specializes in shooting photographs of California's
Gold Rush country and sites described in the "Little House on the Prairie"
series of children's books by Laura Ingalls Wilder. Kelly posts his pictures on two Web
sites--http://www.showmethegold.com and http://www.goldrush1849.com--to promote his
photography books and corporate retreats in the California gold country.
Last year, Kelly sued Ditto for copyright infringement after
discovering that it had taken 35 pictures from his Web sites and stored them in its
massive database of more than 3 million images.
To compile its database, Ditto's automated computer program,
known as a crawler or spider, scours the World Wide Web for images, makes postage-stamp
size copies of them, then stores them in its database.
Other search engines operate in a similar manner. In fact,
search engines AltaVista and Lycos, which allow computer users to search for images as
well as text had also copied and stored Kelly's images in their own database, but removed
them after Kelly threatened to sue.
Kelly pursued a suit against only Ditto, saying he objected
to the way it "mishandled" his artwork.
Computer users who searched for "California Gold Rush
country" on Ditto would have seen several of Kelly's thumbnails in their results.
Clicking on a thumbnail brings up a larger version of the image imposed over the
originating page from Kelly's own Web site.
Kelly said Ditto's action irked him. "It was taking my
property and using it to enrich its own business without my permission and with no
compensation for me," he said.
Ditto, a 2-year-old operation venture-backed by European
Technology & Finance of Lugano, Switzerland, hopes to make money by selling banner ads
and products of other firms on its Web site.
Kelly received support--and a $10,000 check to help cover
his legal fees--from the Graphic Artists Guild in New York, a 3,000-member group that says
it has been increasingly concerned about artists losing their copyrights over the
Internet.
Indeed, the suit against Ditto was not unexpected. In their
quest to catalog the hundreds of millions of indexable pages on the Internet, search
engines must often duplicate copyrighted works.
For years, intellectual-law experts questioned whether
search engines violated copyright laws through this type of copying. Until Kelly's suit,
the issue had never come up mainly because many Web site operators acknowledge that search
engines benefit them by driving traffic to their sites.
Defending Kelly's suit, Ditto's attorney, Judith B. Jennison
of Perkins Coie in Menlo Park, Calif., argued that Ditto's use of thumbnails of Kelly's
photographs may have increased the marketability of his photographs.
She also noted that Web surfers were not likely to make
their own copies of Kelly's pictures on the Ditto Web site because the thumbnails were of
a low resolution, meaning they could not be enlarged without sacrificing clarity.
Requiring search engines to receive permission before they
copy material would be too cumbersome, Jennison said, especially when people like Kelly
could easily install software that blocks a crawler from visiting their Web sites. And if
his and others' sites were crawled against their wishes, Ditto would honor requests to
remove their images within 24 hours.
In a ruling issued in December, Taylor said Ditto's copying
of Kelly's image was "fair use . . . because of the established importance of search
engines and the 'transformative' nature of using reduced versions of images to organize
and provide access to them."
Taylor found that Ditto was covered by that fair-use
exception in the copyright laws, which states that portions of a copyrighted work may be
distributed without permission of a copyright owner for purposes of criticism, news
reporting and research.
Kelly has hired a top Washington lawyer to appeal Taylor's
ruling to the U.S. 9th Circuit Court of Appeals.
Several leading copyright law professors interviewed about
the case said they believe the court will uphold Taylor's ruling.
"It will come down to the public's interest in having
search engines," said Lemley, the Berkeley law professor. "And that's very
strong."
Un juez prohíbe el uso de fotos de
Internet de la Juventus
Una juez italiana ha prohibido a un periódico turinés publicar fotos del
Juventus Turín, de la Primera división italiana de fútbol, que supuestamente recogía
de la página oficial en Internet que tiene el club.
Viernes, 31 de Marzo de 2000 www.noticias.com
Ferran García (ferran@noticias.com) - La juez Luisa Vigone ha ordenado
"provisionalmente" y hasta que dicte sentencia, que se dejen de publicar las
fotografías del equipo turinés ya que considera "ilegal descargar de Internet
imágenes protegidas por el derecho de autor, ya que con ello se viola una ley italiana de
1941 que regula el mismo".
Esta es la primera vez que un juez italiano prohíbe esta práctica, sobre la que apenas
existe jurisprudencia en Europa, si bien hay algunos antecedentes en Francia y Alemania.
El juicio comenzó tras la denuncia presentada el pasado 31 de diciembre por la empresa
"Lapresse" , la agencia fotográfica oficial del club, que acusaba al diario
"Torino Sera" de haber publicado regularmente fotografías de jugadores,
técnicos y dirigentes del equipo, las cuales habrían sido recogidas de su sitio en
Internet.
Uno de los hechos en los que la juez Vigone se ha basado para ordenar el cese de la
reproducción es que la publicación había pedido a la agencia comprar una fotografía
oficial del club, que no llegó a adquirir después al no ponerse de acuerdo en el precio.
Un proveedor de Internet pacta indemnizar a un internauta que fue difamado
en su foro
Sara Marín (Cinco Días, 31/03/2000)
Demon, un proveedor de acceso a Internet británico demandado por
difamación, ha decidido pagar al supuesto difamado, Laurence Godfrey, una indemnización
de unas 15.000 libras (más de cuatro millones de pesetas) para poner punto y final a una
demanda tramitada en el Tribunal Supremo británico.
Demon se hará cargo también de los costes legales en que Godfrey incurrió para defender
su honor. El coste total para el proveedor puede sobrepasar las 200.000 libras (algo más
de 50 millones de pesetas).
Este ha sido el primer caso que llega a los tribunales del Reino Unido en el que se
demanda a un proveedor de Internet por el contenido de una información aparecida en un
foro de discusión. La historia se remonta a 1997, cuando en un foro en la Red un usuario
envió un mensaje difamatorio firmado con el nombre de Godfrey. Este contactó a Demon, el
proveedor de acceso, para que lo eliminase, pero éste declinó hacerlo.
Sórdido y difamatorio.
Meses mas tarde otro internauta escribió otro mensaje difamatorio sobre Godfrey en otro
foro. Una vez mas, según ha afirmado Gordon Bishop, abogado de Godfrey, Demon se negó a
tomar cartas en el asunto. El contenido de estos mensajes era, según Bishop,
"sórdido, obsceno y difamatorio". Hasta ahora la postura de Demon, que
pertenece al grupo escocés Thus, no ha sido defender la veracidad de la información,
sino negar cualquier responsabilidad de vigilancia o censura sobre las opiniones que sus
usuarios mantienen en los foros.
Pero ayer, Thus afirmó en un comunicado que ha decidido pactar una indemnización para
concluir con esta demanda. La empresa afirmó que está convencida de que las leyes no se
han adaptado a la llegada de Internet y necesitan modernizarse. "Los proveedores de
Internet no pueden ser responsables de los millones de mensajes que se publican en
Internet", afirmó.
En el Reino Unido, para que un proveedor de Internet excluya su responsabilidad en cuanto
a los contenidos difamatorios debe adoptar medidas para evitar que éstos se produzcan y,
en caso de publicarse, tiene el deber de atajar el problema.
Stephen King, escritor: 'No
creo que el libro electrónico reemplace al impreso'
(La Vanguardia, 16/03/2000)
La expectación generada por el primer libro que King publica exclusivamente en
Internet saturó los accesos a las páginas web.
La expectación generada por el lanzamiento de 'Riding the bullet' (A lomos de una bala'),
el primer relato exclusivamente difundido por Internet, de Stephen King, el rey de las
novelas de terror, colapsó los accesos a la página web y convirtió en pesadilla los
intentos de descargar el texto, 65 páginas, en los lectores digitales.
La cita era a las 12 horas y 1 minuto de la mañana del martes. A esa hora, los lectores
de King podían comprar el relato en diversas direcciones electrónicas, incluyendo Amazon
y Barnes and Noble. Sin embargo, muchos de los intentos quedaron pronto frustrados.
'Todos los servidores han alcanzado el 100 % de su capacidad', dijo Pat Eisemann, un
portavoz de Scribner, la editorial que coedita el relato junto con la firma creada pro el
propio King, Philtrum Press.
El relato salió a la venta a un precio de 2,50 dóalres (unas 437 pesetas), aunque Barnes
and Noble la ofrecía gratis sólo el martes y Amazon afirmó que no pensaba cobrar el
coste de la descarga del texto, según Kristin Schaefer, portavoz de la compañía.
Un redactor de Associated Press inició sus intentos de descargar el texto vía Amazon y
Barnes and Noble a las 10 de la mañana y no lo consiguió hasta las 5 de la tarde. King
escribió su relato de 66 páginas mientras se recuperaba de las graves heridas sufridas
cuando en junio de 1999 le atropelló una camioneta cerca de su casa.
King es el primer autor de ventas masivas que decide publicar exclusivamente en Internet
un libro que no podrá ser leído en papel. Stephen King se mostraba prudente: 'Veo un
gran futuro a los libros por Internet y ordenador, pero no creo que reemplacen nunca al
libro impreso y encuadernado'.
El mercado de CD-Rom puede alcanzar
los 300 millones de euros
(Expansión, 26/01/2000)
El mercado de productos multimedia en formato CD-Rom alcanzó en 1998 la cifra de
201,33 millones de euros (33.500 millones de pesetas) en España.
Esa cifra representa un crecimiento del 24 por ciento con respecto a 1997, según un
informe de la consultora DBK. De mantenerse la tendencia de crecimiento de este sector,
con tasas anuales superiores al veinte por ciento, el mercado podría haber alcanzado la
cifra de trescientos millones de euros (cincuenta mil millones de pesetas) en 2000.
En el mercado se está produciendo una gradual sustitución del formato CD-Rom por el de
DVD, por lo que las tasas de crecimiento de ese primer producto se van ralentizando año
tras año, señala el informe.
Facturación En cualquier caso, en los últimos cinco años la facturación del sector se
ha multiplicado por cinco. En 1994, el sector del CD-Rom sólo movía en España treinta y
seis millones de euros (seis mil millones de pesetas).
Por segmentos, lo que más tira de este tipo de productos siguen siendo los juegos. El
62,8 por ciento de los productos vendidos pertenecen a esta categoría, frente al quince
por ciento que suponen los productos relacionados con la cultura y los productos
técnico-profesionales.
Otro 7,5 por ciento de los productos corresponde a publicaciones variadas, como cursos y
temas infantiles. En 1998, en España había alrededor de un centenar de empresas operando
en el sector de CD-Rom.
Internet genera una nueva revolución en la industria del automóvil
(La Vanguardia, 16/1/2000)
Ford anuncia que en tres años sus modelos contarán con un sistema de acceso a la
red.
Internet es el gran protagonista del salón del automóvil de Detroit, el gran escaparate
anual de la industria automovilística norteamericana. Los fabricantes de coches ya no se
plantean sólo Internet como canal de información y venta de automóviles, sino que ahora
se proponen también instalar en los propios vehículos sistemas de acceso directo a la
red.
Es el caso de Ford, General Motors y DaimlerChrysler. Aunque inicialmente el equipamiento
de Internet se plantea para un reducido grupo de ve-hículos, Ford calcula que en un plazo
de dos o tres años estará incorporado a la mayoría de sus modelos.
'Internet será la fuerza motriz del siglo XXI', aseguró William Clay Ford, presidente
del consejo de administración de Ford y bisnieto del fundador de la empresa. Esta
compañía es la que se está mostrando más activa en el capítulo de las tecnologías de
la información. Después del acuerdo suscrito hace unos meses con Microsoft para la venta
de coches a través de la red, esta semana ha firmado una alianza con el portal de
Internet Yahoo! para facilitar 'on line' una amplia gama de servicios personalizados,
desde fijar la hora para la revisión en el concesionario hasta información sobre el
seguro. En esta misma línea, General Motors y American Online, el primer proveedor de
Internet, han suscrito una alianza estratégica. Tanto Ford como GM ven en la red una gran
oportunidad para incrementar su negocio, mediante la oferta de nuevos servicios a sus
clientes.
La nueva generación de teléfonos móviles, que permiten la conexión a Internet, abre un
nuevo campo en la industria automovilística. Así, el acceso a Internet va camino de
convertirse en poco tiempo en un equipamiento básico de los nuevos automóviles, tal y
como ha ocurrido con el 'airbag' o el ABS. Ford está dispuesta a encabezar la revolución
y, según asegura su presidente ejecutivo, Jacques Nasser, está ya en condiciones de
facilitar a millones de sus clientes la tecnología de acceso a la red a un 'precio
razonable'. La compañía estadounidense ha desarrollado un sistema que se activa por voz
y permite acceder a Internet sin dejar de conducir. Se puede escuchar el correo
electrónico y recibir las previsiones del tiempo, las cotizaciones de bolsa o el estado
del tráfico. La telefonía móvil combinada con el sistema de navegación GPS hará
realidad otras prestaciones novedosas, desde la posibilidad de que el vehículo sea
localizado automáticamente en caso de accidente hasta información sobre la
disponibilidad de plazas en las zonas de aparcamiento más cercanas.
Todo ello mediante la conexión a través de un teléfono móvil digital. En este
contexto, debe entenderse la reciente incorporación al consejo de Ford de Jorma Ollila,
presidente de Nokia, uno de los principales fabricantes mundiales de teléfonos móviles.
Según han avanzado los responsables de Ford, en septiembre de este año saldrán al
mercado los primeros vehículos equipados con el nuevo sistema de navegación. Se
empezará con los modelos Lincoln y con el Ford Focus, con la voluntad de ir
incorporándolo progresivamente a toda la gama incluidas las marcas europeas Jaguar y
Volvo . En un plazo de dos o tres años, podría estar disponible en prácticamente todos
los modelos.
General Motors y DaimlerChrysler tienen proyectos similares.
GM, el mayor fabricante automovilístico del mundo, ha presentado su primer vehículo
equipado con Internet, un Cadillac Seville, que como el de Ford se activa con un sistema
de reconocimiento de voz. Igualmente ha suscrito una alianza estratégica con American
Online, el primer proveedor de Internet, para el desarrollo de servicios en la red.
La apuesta de DaimlerChrysler se ha concretado en una 'pick up', convertida en una
oficina, con un ordenador portátil y un sistema de reconocimiento de voz.
Con todos estos proyectos, las compañías automovilísticas se han convertido en un nuevo
filón para las empresas de telecomunicaciones, proveedores de informática y los
fabricantes de móviles. Con ese objetivo, IBM y Motorola han suscrito una alianza
estratégica para suministrar servicios de Internet a las empresas automovilísticas.
Una juez dicta la primera condena en
España por piratear bases de datos en Internet
Francesc Peiron (La Vanguardia, 16/7/99)
Cosas de justicia. La empresa Dealing World copiaba y vendía la
jurisprudencia y legislación que la editorial Aranzadi ofrece por Internet.
Una juez de Elda (Alicante) ha dictado una condena pionera en España por infracción de
los derechos de propiedad intelectual de las bases de datos en Internet, así como por
competencia desleal. Es la primera ocasión en que se produce un fallo por este tipo de
infracción, ya que la ley de bases de datos es de 1998. El asunto, además, tiene su miga
porque se trata de una empresa Dealing World España (DWE) que pirateaba las sentencias y
resoluciones judiciales y novedades legislativas que ofrece en la red la editorial
Aranzadi, y las comercializaba a un precio muy rebajado.
Para la resolución han sido de vital importancia dos descubrimientos. Uno, que Aranzadi
dejó caer algunos gazapos, que en ningún momento modifican el contenido de los escritos,
para identificar sus trabajos. Otro: la prueba pericial destapó que los plagiadores
utilizaban un sistema matemático para camuflar la numeración de los textos originales.
El fallo estima todas y cada una de las peticiones formuladas en el pleito por los
letrados barceloneses Assumpta Zorraquino Rico y Xavier Ribas, que representan a la
empresa demandante, la conocida editorial navarra especializada en cuestiones de
jurisprudencia y legislación. La resolución obliga a DWE, que ya ha recurrido ante la
Audiencia de Alicante, a cesar en la actividad de 'imitación desleal y aprovechamiento
indebido de las bases de datos de Aranzadi (BDA)'. La titular del juzgado de primera
instancia e instrucción número tres de Elda, María José Esteve Argüelles, deja para
la ejecución de la sentencia fijar la cuantía de las indemnizaciones que Dealing deberá
pagar por los perjucios causados. Los demandantes cifran este perjuicio en unos ochenta
millones de pesetas.
La resolución certifica las copias de DWE en el uso de las bases de datos de la otra
empresa. Esto le supuso a la demandada unos beneficios que 'deben calificarse de
enriquecimiento injusto', porque se aprovechó de 'los recursos económicos, materiales e
intelectuales de otra entidad propietaria de una obra intelectual objeto de protección'.
La historia se remonta a noviembre de 1996 cuando Aranzadi presentó un escrito de
solicitud de diligencias preliminares para la comprobación de hechos que se podían
considerar como competencia desleal (entonces la regulación de las bases de datos era muy
tenue). La letrada Assumpta Zorraquino se dio de alta al servicio de DWE para consultar su
'telejurisprudencia' y 'telelegislación' (sic), y poder certificar la labor de plagio,
Así lo señala la juez: 'Dealing World, con claro y evidente desprecio de las normas
sobre competencia desleal, ha usado indebidamente las bases de datos de jurisprudencia y
legislación propiedad de Aranzadi, mediante la comunicación pública de las mismas, así
como la reproducción y reutilización de aquellas sin autorización alguna de la
propietaria'. Tras esta argumentación, la sentencia confirma el cese de la prestación
del servicio de DWE que ofrece en su página de Internet, como ya se estableció en las
medidas cautelares, 'y la prohibición de reanudarlo'. Aranzadi tiene otra sentencia para
su colección.
Defending Authors' E-Rights
by Steve Silberman
Wird News 4:50 p.m. 26.Oct.98.
NEW YORK -- If Tom Petty was right, and "the waiting is the hardest part,"
the most difficult thing about buying books on the Net is about to go away. With the
advent of mass-market electronic publishing and digital reading devices like the SoftBook and the Rocket
eBook, one click in an online bookstore will bring you the text itself, with no wait
for shipping.
Sounds great, right? Sure -- unless you're an author whose publisher bought the
electronic rights to your book, in perpetuity, for a song.
Coming to market in time for the holiday rush, e-books are not only rewriting the rules
of online book buying, they're threatening to undermine authors' hard-won rights to fair
royalties and control of their own work. To tech-savvy literary agent Richard Curtis,
that's a call to arms.
This week in New York, Curtis is announcing the launch of E-Rights, an agency devoted
specifically to defending the rights of authors whose texts are ported into electronic
form. Curtis will also negotiate deals with publishers for the electronic rights to print
texts -- a market that is expected to grow swiftly as the early-adopters who shell out
US$499 for a Rocket eBook seek to peruse more than the bundled-in Random House
Dictionary with their new gadget.
"I'm warning authors that the grab is about to happen. Doomsday is here, baby. We
must resist," Curtis says.
E-Rights will launch a Web site next week at www.e-rights.com (before launch, email can
be sent to info@e-rights.com). Curtis is also
mailing out a letter to all of his clients, warning them about the potential downsides for
authors of technological advances like Lightning Print -- a service that prints single
copies of books on demand -- and digital texts that never go out of print.
The letter reads, in part, "The good news for authors is that these developments
will enable them to reach larger audiences for their work, and to earn more royalties. But
the bad news more than outweighs the good.... When you or your agent negotiate your next
book deal, you may be given a take-it-or-leave-it ultimatum by the publisher that it
expects to acquire rights in perpetuity. You will have to decide whether you wish to
accept those terms or risk that your book will go unsold.... Only the collective actions
of a united author and agent community will overcome such pressure."
Curtis is no Luddite doomsayer. He predicted the invention of the electronic book at
least 10 years ago, he says, and even confesses to making a quixotic attempt to develop a
practical digital reading device in the early '90s. It didn't hurt Curtis' crystal-ball
abilities that many of the authors he represents write science fiction -- writers like
Harlan Ellison and Greg Bear.
He's looking forward to a revival of small-press publishing sparked by e-books,
including a new wave of authors "who are being squeezed out by the progress towards
homogeneity and the star system," encouraged by bestseller-oriented, quick-turnover
chain bookstores.
But Curtis' concerns about authors' rights eroding in the digital age are not science
fiction, says Phil Mattera, vice-president of the National
Writers Union.
When publishers retain the rights of digital texts in perpetuity with only trivial
disc-storage overhead, says Mattera, there's not as much incentive to aggressively promote
them in the marketplace. When books on paper take up valuable inventory space,
"there's an incentive to move those copies out of the warehouse and into the hands of
readers."
The Writers Union has worked with authors whose books have been "published"
online, only to find that their labor of love is a file languishing at an unvisited Web
site, Mattera says.
"If it's just a matter of printing the book, you can go to a printer. The role of
a publisher is to market and distribute the books. That's why they share the
revenues."
Royalty percentages are also an issue in the digital age. Curtis thinks the standard 6
percent to 15 percent royalties for print are "way too low" for books sold as
bits, when publishers and booksellers are spared the costs of printing, stocking, and
schlepping them from warehouse to bookstore.
The problem is compounded when publishers claim that books in electronic form are sold
at deeper discounts or bundled free with hardware, as CD-ROMS and software packages are.
"It's all so new," says Karen Boris, marketing director for HarperEdge Books.
"Nobody knows if [ebooks] are going to make any money, nobody knows how this is going
to work. Someone has to be willing to jump in and say, 'Let's test this.'"
It's just standard operating procedure for a publisher to "get as many rights as
we can," she says -- and for agents to develop areas of individual expertise in
negotiating for film rights, foreign rights, or multimedia rights.
To guarantee authors their due, Curtis suggests strategies like limiting a publisher's
holding of rights to a certain number of years, fighting expanded definitions of "in
print," and specifying minimum royalty payouts.
Even an agent who becomes an expert at defending his clients' electronic rights may
find his position challenged as e-books encourage self-publishing and self-marketing, he
reflects.
"A literary agent's role in this new age is going to be of questionable
duration," Curtis says philosophically. "Agents are intermediaries in an age of
disintermediation."
Un tribunal de EEUU establece que los medios han de pagar por
el uso de colaboraciones en Internet
Javier del Pino (El País, 30/9/99)
Un tribunal de apelaciones de Nueva York ha establecido que las empresas
editoras no pueden incluir en sus ediciones electrónicas los artículos y fotos de sus
colaboradores si estos no reciben derechos de autor por esa publicación. La edición
electrónica de los artículos puede realizarse cuando los colaboradores son remunerados
por nuevos derechos de autor, salvo que los hayan cedido a las empresas editoras. La
decisión plantea nuevas reglas de juego en la edición electrónica de algunas de las
grandes publicaciones de Estados Unidos.
Una sentencia anterior, de inferior rango, había dado la razón a las editoras ante la
demanda presentada por un grupo de colaboradores esporádicos de los periódicos The New
York Times y Newsday y de la revista Time. La decisión unánime de los tres jueces otorga
ahora la victoria judicial a los autores que presentaron la demanda.
La controversia refleja en buena medida la lenta adaptación de las leyes sobre derechos
de autor al nuevo mundo electrónico ahora que la mayoría de los grandes periódicos
ofrecen el contenido del día en una edición electrónica y los ceden, en ocasiones, a
bases de datos.
Las leyes clásicas sobre derechos de autor en EEUU permiten a las editoras de periódicos
usar los artículos de sus colaboradores no sólo en la edición diaria en papel sino
también en "recopilaciones", una expresión que, entendida en un marco amplio,
permitía a las editoras incluir esas colaboraciones en las versiones electrónicas de los
periódicos. Lo que dictamina ahora la justicia es que incluir los trabajos en las
páginas de Internet no responde al término "recopilación", sino que es un uso
más del texto o imagen original, lo cual está sujeto al pago de derechos de autor.
Es confuso lo que esta decisión puede suponer en la práctica. Si se agotan los recursos
y la decisión judicial llega a ser firme, los periódicos estarían obligados a extraer
de sus bases de datos electrónicas y de sus ediciones en Internet todos los trabajos de
los colaboradores (los redactores de plantilla habitualmente ceden por contrato a la
editora todos los derechos de autor de sus textos). Sin embargo en algunas empresas
editoras, como The New York Times, la repercusión puede ser mínima, porque desde hace
años existe el sistema de que sus colaboradores ceden los derechos de autor para la
edición electrónica de los textos. |